Sunt reale ofertele din Catalogul SEAP? Ce face SICAP-ul?

Marius DANGĂ

De câte ori nu ați pățit să căutați un produs în catalogul SEAP și să-l găsiți la un preț neverosimil de mic? Și când le-ați selectat pentru achiziție să vi se spună: “A, dar acea ofertă e veche” sau “Domnule, dar noi la dvs. în județ nu livrăm” sau “Cantitatea cerută e prea mică, nu merită efortul”.

Problema este că aceste oferte nerealiste oferă o imagine a prețului pieței și nu pot fi ocolite pentru că, peste ani, Curtea de Conturi va putea să te întrebe de ce nu ai cumpărat la un preț mai mic dacă el era în catalog. Chiar art. 43 (3) din HG 395/2016 ne vorbește despre obligația de a verifica “prețul pieței” când luăm decizia de a cumpăra din afara catalogului SEAP.

Art.43 alin (3) din HG 395/2016: În cazul în care autoritatea contractantă nu identifică în cadrul catalogului electronic produsul, serviciul sau lucrarea care îi poate satisface necesitatea sau constată că preţul postat de operatorii economici pentru obiectul achiziţiei este mai mare decât preţul pieţei sau din motive tehnice imputabile SEAP nu este posibil accesul la catalogul electronic, atunci autoritatea contractantă poate realiza achiziţia de la orice operator economic, elaborând în acest sens o notă justificativă.

Acestea sunt doar câteva din problemele achizițiilor directe. Dacă adăugăm la ele faptul că în catalogul SEAP nu poți trimite odată cu cererea un fișier care să descrie detaliat ceea ce vrei, avem o imagine a problemelor întâmpinate de cei care utilizează catalogul SEAP pentru achiziții directe.

Am testat noul SICAP. El pare a oferi o soluție la problema transmiterii de fisiere către ofertant:

Inițiere achiziție directă în SICAP cu trimitere de fisiere

Mai mult decât atât elimină și procedura greoaie de definire de Șabloane pentru Condiții de Livrare și Condiții de plată. Acum ele pot fi scrise personalizat pentru fiecare cumpărare directă.

Pentru a răspunde problemelor cu care am început acest articol considerăm că ar trebui ca:

          1. Operatorii economici să fie obligați să îți asume realitatea și actualitatea ofertei postate în catalog. Suplimentar autoritățile contractante ar trebui să aibă posibilitatea de a semnala către ANAP o ofertă nerealistă pentru a fi scoasă din Catalog. Trebuie să înțelegem că operatorii au această practică pentru că pot și pentru a obliga autoritățile contractante să intre în contact cu ei. Cam așa: “nu pot să-și dau detergent chir cu 1 leu cutia dar uite ... ”

          2. Odată cu expirarea și reînnoirea certificatelor digitale (o dată la 2 ani) toate produsele din catalogul unui operator economic să treacă în stadiul “expirat” iar acesta să trebuiască să actualizeze oferta pentru a trece în stadiul “publicat”obligându-i astfel să-și actualizeze ofertele măcar o dată la doi ani.

          3. Operatorii economici ar trebui să aibă posibilitatea de a-și alege județele în care oferta lor este valabilă sau să opteze pentru toată țara dacă e cazul. Dar să o facă conștient și obligatoriu. Să nu se prezume de la început că este o ofertă națională. Nu orice mic comerciant de fitinguri le poate oferi de la Iași la Timișoara la același preț din catalog. Asta ar da posibilitatea autorităților contractante să vizualizeze ofertele valabile doar în județul lor.

Vă îndemn să dezbatem subiectul cumpărărilor directe pe Forum. Experiențele dvs. ne pot ajuta să propunem îmbunătățirea sistemului.



Împărtășește opinia ta și deschide un subiect pe forum.

Alătură-te comunității noastre! Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.